Чи правомірно застосовує ПАТ «Житомиргаз» коефіцієнт приведення обсягів природного газу до стандартних умов?

Днями від Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) надійшла відповідь на звернення голови Баранівської райдержадміністрації Миколи Вельчинського з цього важливого питання, яке хвилює майже кожного жителя нашого району.

У листі йдеться, що на виконання вимог частини третьої статті 4 Закону України «Про ринок природного газу» постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2494 затверджено Кодекс газорозподільних систем (далі – Кодекс), положеннями якого встановлено, зокрема порядок комерційного обліку газу по об’єктах побутових споживачів (населення).

Положеннями глави 4 розділу IX Кодексу встановлено, що визначення фактичного об’єму споживання (розподілу) природного газу по об’єкту побутового споживача здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ і побутовим споживачем на підставі даних лічильника природного газу з урахуванням вимог цього Кодексу та договору.

Для визначення фактичного об’єму споживання (розподілу) природного газу приймаються дані лічильника газу Оператора ГРМ . У разі відсутності лічильника газу в Оператора ГРМ приймаються дані лічильника газу побутового споживача.

Якщо побутовий споживач за договором розподілу природного газу не забезпечений лічильником газу, фактичний об’єм спожитого (розподіленого) природного газу по об’єкту побутового споживача за відповідний календарний місяць визначається за нормами споживання.

Окремо зазначається, що об’єм фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу Оператора ГРМ розраховується як різниця між об’ємом надходження природного газу до ГРМ у відповідний період об’ємом природного газу, який розподілений між споживачами.

При цьому витрати на закупівлю природного газу для покриття виробничо-технологічних витрат включаються до тарифу на розподіл природного газу.

Плановані обсяги виробничо-технологічних витрат, які використані при розрахунку тарифу були обчислені на підставі Методики визначення питомих виробничо-технологічних витрат природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 30.05.2003 №264 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09.07.2003 за №571/7892, та Методики визначення питомих втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі не приведення об’єму газу до стандартних умов, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 21.10.2003 №595 (далі –Методика №595) та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25.12.2003 за №1224/8545 (далі - Методика №595).

Розміри нормативних втрат і виробничо-технологічних витрат природного газу в газорозподільних мережах останній раз були затверджені на 2016 рік наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 25.12.2015 №847 та з того часу не переглядались.

Відповідно до пункту 2 глави 6 розділу ІІІ Кодексу очікувані річні об’єми втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ на 2017 рік визначаються  НКРЕКП на рівні передбачених об’ємів (обсягів) втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ у тарифі на послуги з розподілу природного газу на 2016 рік відповідного Оператора ГРМ.

Очікувані річні об’єми (обсяги) втрат  та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ на наступні роки (після 2017 року) визначаються НКРЕКП на рівні передбачених об’ємів (обсягів) втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ у тарифі на послуги з розподілу природного газу поточного року, зменшених на показник ефективності, який встановлюється НКРЕКП щороку до 31 грудня і не може перевищувати 5 %.

Положеннями глави 1 Методики №595 визначено, що питомі втрати газу визначаються підприємствами з газопостачання та газифікації розрахунковим шляхом самостійно згідно з даною Методикою і включаються до собівартості транспортування газу цих підприємств.

Таким чином, покриття об’єктивної різниці у вимірах природного газу здійснюється за рахунок тарифу.

Враховуючи наведене вище, в рамках здійснення державного регулювання суб’єктів природної монополії, НКРЕКП 23.11.2018 було прийнято постанову №1493, якою заборонено ПАТ «Житомиргаз» при здійсненні обліку природного газу, використаного побутовими споживачами, приводити обєми природного газу до стандартних умов для здійснення комерційних розрахунків за використаний природний газ побутовими споживачами.

Незважаючи на це, ПАТ «Житомиргаз» було проігноровано вимоги вищевказаної постанови НКРЕКП та у платіжних документах здійснено донарахування побутовим споживачам обсягів, які враховують різницю у приведенні до стандартних умов.

За аналогічні порушення ПАТ «Житомиргаз», які були виявлені за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201, на ПАТ «Житомиргаз» відповідно до пункту 1 постанови НКРЕКП від 02.04.2019 №492 «Про накладення штрафу на ПАТ «Житомиргаз» за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання» було накладено штраф у розмірі 850000 гривень.

Крім того, пунктом 3 вищевказаної постанови НКРЕКП визначено, що у разі здійснення ПАТ «Житомиргаз» неправомірних донарахувань із застосуванням коефіцієнтів приведення об’ємів природного газу до стандартних умов іншим побутовим споживачам ПАТ «Житомиргаз» до 22 квітня 2019 року необхідно привести свої дії у відповідність до вимог чинного законодавства шляхом здійснення перерахунку таким споживачам у частині визначення фактичного об’єму споживання (розподілу) природного газу по об’єкту побутового споживача на підставі даних лічильника природного газу, починаючи з жовтня 2018 року.

     

Про РДА
Структура РДА
Апарат РДА
Структурні підрозділи РДА
Керівництво РДА
Телефонний довідник
Вакансії
Громадська рада
Консультації з громадськістю
Плани роботи
Прийом громадян
Акти
Нормативні акти
Регуляторні акти
Соціально-економічний паспорт
Доступ до публічної інформації
Державний реєстр виборців
Інформації
Запобігання проявам корупції
Соціальний захист
Очищення влади
До уваги суб'єктів господарювання та підприємницької діяльності
Для учасників АТО
Реєстр містобудівних умов та обмежень
Містобудівна документація
Захист прав споживачів
Інформація про результати реалізації державної політики в районі
Паспорти бюджетних програм
Апарат райдержадміністрації
Відділ освіти, охорони здоров’я, сім’ї, молоді, спорту та культури райдержадміністрації
Відділ освіти, охорони здоров’я, сім’ї, молоді, спорту та культури райдержадміністрації
Замовлення підручників

Оголошення

Масштаб

Державні
інтернет-ресурси

kmu

vr

zt

child

derzh

Комітет економічних реформ Житомирської області

civic_kmu

uhl6

drv_baner1

NOVA elita

 

 

 

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

plashka dlya novyn2 121 

 

 

 

banner meet your child 

 

 

 

interakt karta

 

 

 

3